Skolan

Etikettwebbtjänster
Läst 656 ggr
niilo
0

Din Glosbok på nätet

När man lär sig ett främmande språk måste man också plugga ord och uttryck, det finns ingen genväg här. Fast nu behöver det inte vara tråkigt att plugga glosor!

Calle Hellberg har studerat på LTU i Luleå och då - precis som tidigare i skolan - fick han slita med engelskans glosor. Redan långt tidigare hade Calle fixat en mycket enkel hjälpreda till glosförhören genom datorn men nu var det dags att göra en ordentlig variant på webben.

Glosboken.se är fri att använda

Calles "glossajt" hittar man på Glosboken.se - fritt fram att använda för vem som helst. Efter en enkel registrering (inte ens en e-postadress behövs) är det enkel match att skapa gloslistor inom olika ämnen. Förhören kan man göra på lite olika sätt och förstås kan man också skriva ut gloslistor.

Det är gott att dela med sig!

En riktigt trevlig funktion i Glosboken är att användare kan dela glosböcker med varandra. På sikt skulle detta kanske kunna innebära att man kan hämta gloslistor från sina kontakter i just de ämnen som är intressanta för tillfället. Prova själv, det är "Hämta övningar" som gäller och min användare är (surprise!): niilo

Klockrent i skolan

Har man datorer med internetaccess tillgängliga, är Glosboken en suverän tjänst att använda i skolan. Jag har provat lite grand med en sjua och det tekniska är definitivt inget problem - däremot får man nog göra det mycket klart för eleverna att Klotterplanken (bidrar den egentligen med något?) inte skall användas för dumheter.

Relaterade länkar

Av: niilo

• [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('niilo'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('niilo', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2006-08-07
Pernilla
0

Vilket toppentips!

//Pernilla

carl-martin
0

En smart funktion som bara indirekt tagits upp är att även lärarna kan använda denna tjänst. Det skulle då kunna fungera så att läraren skapar en övning med "veckans glosor", som sedan alla elever i klassen kan använda. Man kan dessutom göra "del-övningar" om vissa elever t.ex. behöver träna lite extra inom något speciellt område (t.ex. verb, meninguppbyggnad, mm).

Angående klotterplanket så är planen att det kommer bytas ut mot ett diskussionsforum istället. Tanken med detta är att elever och lärare ska kunna ha en virtuell mötesplats där de kan diskutera (och administrera) grupparbeten, läxor, o.s.v.

Hoppas att tjänsten ni får mycket nytta och nöje med tjänsten!

// Calle, Glosboken.se

Pernilla
0

Hmm. Jo, det låter listigt att använda för lärare också. Dock är jag inte mycket för att ge alla elever samma 25 glosor i läxa - däremot är det bra om flera kan göra olika övningar.

Är övertygad om att jag kommer använda detta.

//Pernilla

Tom
0

Absolut en bra idé!

Man kanske skulle göra någon form av koll på de glosor som läggs in mot en ordbok så att de stämmer. Jag tog in några övningar som andra hade gjort och det var flera glosor som inte stämde.

Tom