Laptops i skolan
Vad anser ni om att elever har laptops som anteckningsmedel istället för papper och penna?
För min egen del önskar jag att jag hade haft tillgång till laptop när jag gick i skolan. Det hade gjort mina anteckningar läsbara och organiserade. Då hade jag nog haft nytta av dom.
Jag önskar att alla elever hade en tablet pc som kombinerar enkelheten av papper och penna med alla de fördelar som en bärbar dator har. Enkelt att skriva antingen med penne eller tangentbord, men också enkelt att rita med pennan.
Ett av mina favoritprogram för att samla på mig strukturerade och ostrukturerade tankar är Microsoft Office OneNote.
I USA finns det lärare som går så långt som att helt förbjuda laptops på sina lektioner. Helt galet, tycker jag. Bara för att en lärare inte kan använda datorn som hjälpmedel, betyder inte det att det är dåligt och ska förbjudas.
Mvh // Johan
#0 Kan det bero på att de konservativa lärarna i USA tror att studenterna skall sända trådlösa meddelanden mellan varandra istället för att koncentrera sig på lektionen/föreläsningen?
//Rolf

Jag är frestad att säga: det spelar ingen roll hur eleverna antecknar - bara de verkligen får nytta av sina anteckningar! Sen är det ju inte alltid så enkelt i praktiken..
Det här med kommunikation ligger mig väldigt varmt om hjärtat och det är just där datorer verkligen bidrar med otroliga möjligheter, tycker jag. Det finns också många skolor där alla elever har var sin laptop - skulle vara riktigt intressant att få bättre inblick i hur arbetet struktureras under sådana förhållanden.
#0 Det framgår inte riktigt om du menar grundskolenivå, gymnasienivå eller högskola? Det är svårt att jämföra den svenska skolformen med den amerikanska.
Skolan måste ju följa med i utvecklingen precis som alla andra. Däremot kan jag föreställa mig att det kommer att möta ett visst motstånd även här. Lärarkåren utanför storstäderna är väl fortfarande över medelålder?
I det stora hela håller jag med personen i artikeln om att det blir svårare att hålla en bra kontakt med eleven. Visst är en bärbar dator bra att ha i skolarbetet men det kanske inte fungerar så bra på föreläsningar och lektioner. Där tycker jag att det bästa och smidigaste är papper och penna.
Det måste bli ett otacksamt arbete för läraren om alla elever sitter böjda över sina skärmar för att hinna med och skriva ner allt läraren säger. Finns inte risken då att det bara är de som kan skriva fort som får ställa frågor?
Det system som du pekar på Johan är väl det som i så fall skulle fungera bäst!

#3 (psson)
> Skolan måste ju följa med i utvecklingen precis som alla andra.
Helt riktigt men jag har en känsla av att det på många håll finns en enorm tröghet. Ifall trögheten mest ligger hos huvudmän, skolledare eller pedagoger kan man fundera över. Hos eleverna lär den i alla fall inte ligga!
> Lärarkåren utanför storstäderna är väl fortfarande över medelålder?
Jag erkänner i alla fall :)
> Visst är en bärbar dator bra att ha i skolarbetet men det kanske inte fungerar så bra på föreläsningar och lektioner.
Kanske också en vanesak.
> Det måste bli ett otacksamt arbete för läraren om alla elever sitter böjda över sina skärmar för att hinna med och skriva ner allt läraren säger.
Låter verkligen som ett ökenscenario! Fullständigt meningslöst, tycker jag.
Jag tror att Niklas har en hel del intressant kring detta med att göra anteckningar på Studieteknik.iFokus - skall nog titta in där mer ordentligt senare.
Jag förstår i ärlighetens namn inte varför man skulle försöka anteckna mer på en dator med med papper och penna?
Varför skulle man få mindre ögonkontakt med någon som tittar på en skärm än någon som hänger över ett block?
Jag skriver långsamt, fult och ofta fel när jag skriver med penna. Om jag hade haft tangentbord istf för block hade jag kunnat anteckna vettigare saker och dessutom kunnat läsa anteckningarna i efterhand.
Dessutom, med en laptop och Microsoft Office OneNote kan jag spela in hela lektionen (ljud och/eller bild), göra stödanteckningar då och då och när jag sedan klickar på en stödanteckning så börjar ljudet från den tidpunkt då jag skrev anteckningen.
På det sättet skulle jag ju snarare kunna vara mer koncentrerad på det som sägs.
Enda risken som jag ser med laptop istf papper och penna är att omotiverade elever hellre spelar patiens än hänger med på lektionen. Å andra sidan är det kanske ingen större skillnad mot att sitta och kludda i sitt block…
Mvh // Johan
Jag är nog bara fel generation helt enkelt! Ska bli intressant att se hur det hela utvecklar sig.

#5: Vilken generation är du? Jag är årsmodell -59 :))

Oops, felciterat - det kanske är åldren :)
Men nu till korrekt avsändare: Jag kanske borde ta en titt på OneNote, Johan,,

..och stavningen skyller jag på vinet till middagen (skratt)

Jag skulle mycket hellre ha en dator att anteckna med än penna och papper! Man skulle ha alla anteckningar på samma ställe och slippa ha ett tiotal olika block, slippa tappa bort pennan osv.
Jag tror inte att det tar så lång tid innan det införs då vi har minst 4 datorer i varje klassrum och alla löspapper som vi skulle ha fått får vi skickade på mejlen istället, för att man ska spara på papper..
Jag tror att det kan vara till en fördel att ha en laptop i skolan. Som du skriver johan så kan man lättare få ner anteckningar. Sen vore det guld värt och kunna spela in en lektion eller till och med, med en bild.
Då skulle helt klart JAG lära mig mer. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jag skulle nog tyvärr vara en utav de killarna som satt längst bak och hellre spelade än att anteckna. :-)
Här i stan har vi två stycken gymnasie-skolor där alla elever får en bärbar dator att använda sig utav. De är dock inriktiade på dator, el och media.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Ska få egen laptop på gymnaiet.. Ska bli skönt. Kommer ihåg i grundskolan då jag skrev ibland flera sidor med anteckningar, sedan hade man skrivkramp -.-
Det enda dåliga är väl att man inte kan sitta och kladda antar jag…

vi har egna laptops men använder dom typ aldrig… men vet att andra linjer använder sina hela tiden
det jobbiga är att vi inte får ha datorerna i skåpen pga alla stölder så man måste släpa den dit varje dag och hem igen. sen vore det ju bra om bredbandet funkade som det skulle också….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~