Bästa boken om IKT i skolan?
På vårkanten fick jag tips om en bok skriven av amerikanaren Will Richardson. Boken handlar om praktisk användning av IKT - och i synnerhet webben - i skolan. Nu är jag helt såld!
[
Wills bok är helt rätt om man är nyfiken på de nya verktygen som finns tillgängliga genom webben
](http://www.weblogg-ed.com/ "Will's bok är helt rätt om man är nyfiken på de nya verktygen på webben")
Will Richardson är en lärare som verkligen har satsat på att använda verktygen på webben i det praktiska arbetet i skolan. Genom sitt arbete har Will blivit snudd på superkändis - inte minst tack vare sin otroligt populära blogg.
Men boken då!
Javisst ja, Wills bok har en grymt lång titel så håll i er: "Blogs, Wikis, Podcasts and Other Powerful Web Tools for Classrooms" (puh!). Nåväl, denna långa harang tycker jag är det jobbigaste med boken som i övrigt är skriven på ett mycket medryckande sätt, utan mängder med fackuttryck. Visst underlättar det om man har hört talas om bloggar och wikis men det mesta förklaras väldigt grundligt i boken. Det kanske allra bästa är att Will ger många exempel på hur man kan använda sig av dessa webbtjänster tillsammans med eleverna.
"Read/Write Web"
Detta är kanske nyckelbegreppet i boken: webben som ett medium att få ut sitt budskap till många, många människor - och också få feedback på sina tankar. Will menar att det kollektiva arbetssättet som är typiskt för projekt på webben har redan förändrat synen på hur man skall läsa och skriva. Jag är benägen att hålla med honom.
Köp köp!
Var man hittar guldklimpen? Enklast genom Wills blogg; jag betalade mitt exemplar med kreditkortet och priset - knappa $28 - är inte mycket att orda om.
Wills bok är kurslitteratur
Karlstads universitet anordnar en distanskurs hösten 2006 om webbpublicering i skolan där jag har förmånen att delta. Wills bok är också en del av kurslitteraturen på denna kurs som jag verkligen ser fram emot. Rapporter lär komma senare på dessa sidor!
P.S. Vid skrivande stund lär det fortfarande finnas en möjlighet att komma med på kursen.
Relaterade länkar
Av: niilo
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('niilo'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('niilo', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2006-08-07